Začít podnikat online je dnes jednoduché. Vlastně tak jednoduché, až máte pocit, že otevřít si e-shop je něco, co zvládne i vaše babička mezi pečením buchet. Stačí si jen vybrat tu správnou platformu, což se ale čast promění v labyrint možností a první problém je na světě. Pojďme si to zjednodušit (a trochu se u toho pobavit).
1. Jak hluboko máte do kapsy?
Máte-li bankovní účet, který připomíná sucho na Sahaře, pak asi nehledáte nákladná řešení, která vás hned na začátku přivedou na mizinu. Pro vás jsou tady levné, ale funkční platformy jako Shoptet, Upgates, Fástcentrik nebo Eshop-rychle. Tyhle nástroje fungují jako levná jízdenka na tramvaj – dostanou vás tam, kam potřebujete, ale nečekejte luxus. E-shop postavíte rychle, ale když budete chtít víc, už to může začít drhnout.
Na druhou stranu, pokud si rádi hrajete s velkým rozpočtem, Magento je něco jako Rolls-Royce mezi e-shopovými platformami. Jen si připravte pořádný balík peněz, protože ho bude třeba servisovat, tunit a hlavně – udržet ho na silnici.
2. Máte doma šroubovák, nebo spíš účet na helpdesku?
Pokud máte radši, když za vás věci řeší někdo jiný, sáhněte po Shopify. Tam se o všechno postarají a vy jen sledujete, jak vám podnik roste. Není třeba moc přemýšlet, kódovat ani volat kamarádovi IT guruovi. Je to zkrátka takové pohodlné SUV, kde jen naplníte kufr a jedete. Ale pokud se rádi vrtáte v motoru a rádi si postavíte e-shop od základu, pak WooCommerce nebo PrestaShop jsou něco pro vás. Připravte se na manuály, nástroje a trošku stresu, když se něco porouchá. Ale ten pocit, když to dáte do pořádku?
K nezaplacení!
3. Kolik máte času na ladění motoru?
Chcete-li si otevřít malý obchůdek se třemi produkty, pak vám nejspíš postačí nějaká jednoduchá a rychlá platforma. Shoptet nebo Eshop-rychle to zvládnou levou zadní. Není to žádný designový trhák, ale pokud potřebujete rychle začít prodávat, budou stačit. Pokud ale plánujete něco většího, třeba e-shop s tisíci položkami a zákazníky z celého světa, pak budete muset sáhnout po něčem robustnějším, jako je Magento, PrestaShop. Jen se připravte na to, že to bude vyžadovat čas, peníze a možná i nervy.
4. Chcete mít pod kontrolou každou kapku benzínu?
Shopify, Shoptet a další SaaS e-shopy jsou jako leasing – platíte pravidelně, ale máte pohodlí. Žádné velké starosti, žádné upgrady, prostě jen zaplatíte měsíční poplatek a můžete prodávat. Ale pokud chcete být majitelem svého e-shopu a mít kontrolu nad každým detailem, pak jděte do open-source řešení, jako je WooCommerce. Budete sice muset vyřešit hosting, bezpečnost a všechny ty technické věci, ale ten pocit, že je e-shop opravdu váš, je k nezaplacení.
5. Jak se cítíte při slově „komunita“?
U Shopify a podobných platforem máte k dispozici skvělou podporu, která vás nenechá na holičkách. Ale WooCommerce nebo PrestaShop? Tady to bude na vás. Tyto platformy mají sice obrovské komunity, kde najdete radu i pomoc, ale jak říká klasik: „Kdo se moc ptá, moc se dozví.“ Budete muset být aktivní, hledat si informace a někdy možná trpělivě čekat, než někdo v komunitě odpoví.
Závěrem
Výběr platformy pro e-shop je otázka peněz, času, a taky vašeho přístupu k technologiím. Chcete-li něco rychlého, pohodlného a bez velkého přemýšlení, jděte do Shopify nebo Shoptet. Pokud se rádi rýpete v kódu a máte na to nervy, WooCommerce nebo Magento jsou vaši noví nejlepší přátelé.
E-shopových řešení je samozřejmě mnohem víc, než je v článku zmíněno, ale to si necháme na jiný den.
Pokud vás zajímá srovnání e-shopových platforem barevně a v tabulce. Mrkněte se sem Vybrat-eshop.cz